Автор Тема:  „Гладуването е драстично отношение към собственото тяло!“  (Прочетена 2144 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен anita

  • Топ потребител на форума - немедицинско лице
  • Степен на активност - Доцент
  • *****
  • Публикации: 2988
  • Пол: Жена
    • Профил
    • ХепАктив - сдружение за борба с хепатита
  • Вид лечение: Пегилиран интерферон + рибавирин
  • Резултати: Успешнo
  • Статус: Хроничен хепатит C
Д-р Валентина Стаменкова, завеждащ отделение "Хранителна терапия" към ВМА

Един от признаците, че си жив е болката. Това е тъжната истина. Болката е явното проявление на скритите ни заболявания. Често пренебрегвана, тя не пропуска да се прояви при всички екстремни условия, на които е подложен организмът. Диетите са много удобна възможност за отключване на „дремещите“ заболявания вътре в нас. Най-трагичното е, че сами сме си виновни. Докато гладуваме и стриктно спазваме готови диетични режими, пропускаме най-важното – да съобразим храненето си със специфичните особености на организма ни. Логично е например, че предразположените към захарен диабет имат различни хранителни нужди от хората с проблеми със стомашно чревния тракт.

Но кой да се съобрази? Не и ние. Устремени към идеалната фигура, забравяме за здравето си. Като редовни участници във всяко предложение за бързо и дълготрайно отслабване, в Rozali.com се загрижихме за нашето и вашето здраве. Затова поканихме за консултант един от малкото специалисти по „Болнично хранене“ в България – д-р Валентина Стаменкова, завеждащ отделение „Хранителна терапия“ към ВМА. В бъдещото ни сътрудничество тя ще има грижата да споделя богатия си опит в изготвянето на хранителни режими за различни заболявания. Болничното хранене е голяма отговорност, тъй като „трябва да вмества в себе си критериите за рационално и диетично хранене и същевременно да има някакъв образователен момент“. Следвайки съветите на д-р Стаменкова, имаме огромния шанс да повишим знанията си в една необятна област - науката за храненето. 

Заинтригува ме името на отделението, което ръководите - „Хранителна терапия“! Какви са възможностите на храната да лекува?
Лечението чрез хранителна терапия е може би 1/3 от целия лечебен процес. Защото колегите с манипулации и лекарства свършват работата си и са дотук. Оттам насетне трябва да подпомогнем или да щадим въпросния болен орган. С гордост мога да заявя, че в момента в болницата се въртят 38 хранителни режима. За всеки пациент, за всеки етап от заболяването, може да направим меню. Има болести с поетапно хранително лечение. Първи етап – само на течности, след това друг стандартен режим и накрая - разширен диетичен режим, който вече да е пригоден и възможен за прилагане в домашни условия.

Затлъстяването е проблем в световен мащаб. Броят на хората с наднормено тегло у нас също нараства прогресивно. Защо?
Заседналият живот, напрежението и непълноценното хранене, неминуемо водят до затлъстяване. Процентът е много висок. Най-страшното е, че децата ни се хранят непълноценно, защото консумират еднотипна храна. Набързо хапват на крак кифла, пица или друга тестена закуска и си създават лоши хранителни навици.

Има ли универсална рецепта за здравословно хранене? Кои са най-полезните храни?
Започваме с плодовете и зеленчуците, които са като „Отче наш” в диететиката. Те са най-полезните храни, като е важно да са в добра зрялост и да са екологично чисти. Това е трудно осъществимо, тъй като вносът е пълен с нитрати. Така че трябва да се изчака родното производство, а това е чак лятото. Следват пълнозърнестите храни. Аз съм привърженичка на зародишите и зърнените култури. Колкото е по-тъмен хлябът и по-богат на зърно, толкова е по-полезен. След това преминаваме към белтъчните храни – извара, нискомаслено мляко... Чак тогава следват месата, при това белите – пилешко и риба. Не изключвам и останалите видове меса, но тези са за предпочитане.

А някаква честота на хранене ангажирате ли се да препоръчате?
По старите учебници на акад. Ташев, проф. Шейтанов и проф. Балабански се говореше за трикратно или четирикратно хранене. Аз не съм привърженичка на нито едно от тях по простата причина, че има много дълги „светли” периоди, в които организмът не приема никаква храна. Едно 5-6 кратно хранене с минимални количества храна е много по-здравословно, стига човек да успее да балансира различните видове храни в достатъчно добро количество.

Бихте ли обяснили понятието „нутригеномика”, което е много нашумяло напоследък?
Има генетична зависимост при определените групи хора по отношение на техните хранителни навици, които са изградени от поколения назад. Някаква еднотипност в храненето. Затова има голяма вероятност, ако някой във фамилията има проблем със затлъстяването, бъдещите поколения да носят този ген. Същото е по отношение на възприемането на една и съща храна по различен начин от различни хора. Има предразположеност на организма към усвояване или не на храната.

Какво мислите за „биопродуктите“?
Проблемът е, че „био” се слага безразборно, само за да се повиши цената на продукта. Българите сме доста скептични към тези новости, защото не знаем коя е лицензираната лаборатория и дали лицензът, издаден за една партида, се спазва и при следващата. Трябва много строг контрол, защото има икономическа зависимост - „био“-то скача на двойна цена. Ако сме сигурни, че биопродуктът е много по-качествен от традиционния – ОК, да рискуваме, но ако не сме сигурни?

Привърженичка ли сте на т. нар „лечебен глад”?
Гладуването е драстично отношение към собственото тяло. Не може човек, който си е угаждал дълго време и е натрупал телесна маса, изведнъж да се постави при такива екстремни условия и да почне да се лишава от абсолютно всичко. Да мине само на чай с малко мед, 2,5-3 литра вода, малко нискокалорични плодове и това за дълъг период от време. Няма как да не настъпи срив в организма на гладуващия. Да не говорим, че катаболните процеси се ускоряват и започва да се топи собствена маса. Но каква е гаранцията, че всичко това не оказва влияние на „дремещите“ заболявания. Обикновено пълните хора са по-предразположени към различни болести. При нас са постъпвали пациенти в критично състояние след подобно гладуване.

Какво точно се случва с организма?
При намаляването на телесната маса и изхвърлянето на токсините, се активират дремещите заболявания и отслабващите се превръщат в „пациенти“. Аз не съм привърженичка на пълното гладуване, но съветвам да се вкарват в режима 2 „светли“ дни. Единият да сте само на чай и минерална вода, и ако усетите, че сте много гладни – малко мед. Ако това не ви задоволи, преминете на прясно изцедени плодови сокове. Това е първият, разтоварващ ден – само на течности. Човек не се чувства гладен, особено когато консумира топли напитки, защото залъгват лигавицата на стомаха. Вторият ден трябва да е или само плодов, или само зеленчуков. Тези 2 „светли“ дни са предостатъчни на организма да изхвърли токсините и мазнините, които е натрупал. След тях трябва да започнете да се храните здравословно, без да преяждате. Хубаво е да се свалят килограми постепенно, за да може организмът да привикне на приемането на по-малко количество калории. По този начин човек си изгражда един стереотип.

До колко е важна физическата активност?
Много е важна. Допълнителният двигателен режим е необходим за изразходване на излишните калории, а същевременно и за укрепване на мускулатурата.

Споменахте калории. Може ли да се контролира теглото само с броене на калориите?
Здравословното хранене не може да бъде гарантирано само с приема на определено количество калории, например 2000. То изисква прием на правилни продукти и относителна чистота по отношение на изкуствени торове, антибиотици, ензимни препарати. Това е здравословно хранене – чиста храна, добре подбран хранителен набор и чак на трето място калораж. Човек може да се храни здравословно дори под 2000 калории, стига това, което приема да е качествено!


http://dieti.rozali.com/dieti-lubopitno/p7630.html



Сдружение ХепАктив - www.hepactive.org


 


СтатистикиСтатистики за посещенията

Locations of visitors to this page :    Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!! Гласувай за сайта!  Оцени сайта!

Посетители след 12 Февруари 2007